fbpx

القاتل الصامت: العفن المنزلي وكيف تتخلص منه

a close up of a piece of metal with moss growing on it

ما هو العفن المنزلي؟

العفن المنزلي هو نوع من الفطريات اللي بتنمو في الأماكن الرطبة داخل البيوت. العفن بيتكون من مجموعات صغيرة اسمها الجراثيم، واللي بتكون موجودة في الهوا وعلى السطوح. لما الجراثيم دي تلاقي بيئة رطبة ودافية ومواد عضوية زي الخشب أو الورق أو السجاد، بتبدأ تنمو وتكوّن العفن.
 
العفن ممكن يكون لونه أسود، أخضر، أبيض، أو برتقالي، وممكن يكون له رائحة قوية وغير محببة. وجود العفن في البيت مش بس بيأثر على المظهر ويسبب تلف للممتلكات، لكن كمان ممكن يكون له تأثيرات سلبية على الصحة، خصوصًا للأشخاص اللي عندهم حساسية أو مشاكل في التنفس.
للتخلص من العفن المنزلي، لازم تتعامل مع مصادر الرطوبة زي التسريبات والتكثيف، وتحسن التهوية في البيت. وكمان ممكن تستخدم منتجات خاصة لقتل العفن وتنظيف السطوح المتأثرة.

هل العفن المنزلي منتشر بالولايات المتحدة الامريكية؟

نعم، العفن المنزلي منتشر في الولايات المتحدة الأمريكية ويمكن أن يظهر في أي منزل أو مبنى، خاصةً في الأماكن التي تعاني من مشاكل الرطوبة أو التهوية السيئة. العفن لا يقتصر على منطقة جغرافية معينة، لكن هناك بعض العوامل البيئية التي قد تزيد من انتشاره في بعض الولايات عن غيرها.
 
الولايات التي تتعرض لمستويات عالية من الرطوبة والأمطار، أو تلك التي تعاني من العواصف المتكررة، قد تكون أكثر عرضة لمشاكل العفن. على سبيل المثال، ولايات مثل فلوريدا ولويزيانا والولايات الساحلية الأخرى على الخليج والمحيط الأطلسي تميل إلى تجربة مستويات رطوبة عالية، مما يجعل المنازل في هذه المناطق أكثر عرضة لنمو العفن.
 
بالإضافة إلى ذلك، الولايات التي تعاني من فصول شتاء باردة ورطبة، مثل ولايات الشمال الشرقي، يمكن أن تواجه أيضًا مشاكل مع العفن، خاصةً في الأقبية والمناطق التي لا تحصل على تهوية كافية.
 
من المهم للسكان في كل الولايات الأمريكية أن يكونوا على دراية بالظروف التي تساعد على نمو العفن وأن يتخذوا الإجراءات اللازمة للحفاظ على منازلهم جافة ومهواة بشكل جيد لمنع تكونه.

هل الاهمال في ازالة العفن المنزلي يهدد صحة الاطفال؟

baby with white and green diaper

العفن المنزلي يمكن أن يكون له تأثيرات سلبية على صحة الأطفال، وخصوصًا الأطفال اللي لسه جهاز المناعة بتاعهم في طور النمو أو الأطفال اللي عندهم حساسية أو ربو. هنا بعض من المخاطر الصحية اللي ممكن تنتج عن التعرض للعفن:

1. **الحساسية والتهابات الجهاز التنفسي:** العفن يمكن يسبب أو يزيد من حدة أعراض الحساسية، زي العطس، السيلان الأنفي، العيون الدامعة، والسعال.

2. **نوبات الربو:** للأطفال اللي عندهم ربو، العفن يمكن يسبب نوبات ربو أو يزيد من تكرارها أو شدتها.

3. **التهاب الجلد:** بعض الأطفال ممكن يعانوا من التهاب الجلد إذا لمسوا أو تعرضوا للعفن.

4. **مشاكل في الجهاز التنفسي:** التعرض المستمر للعفن يمكن يؤدي لمشاكل صحية طويلة الأمد في الجهاز التنفسي.

5. **تأثيرات على الجهاز المناعي:** العفن يمكن يؤثر على الجهاز المناعي، مما يجعل الأطفال أكثر عرضة للعدوى.

من المهم جدًا إذا لاحظت وجود عفن في البيت أن تتخذ خطوات فورية لإزالته ومعالجة مصادر الرطوبة اللي سمحت بنموه. ولو كان فيه أطفال في البيت يعانوا من أعراض بعد التعرض للعفن، لازم تاخدهم للطبيب.

كيف تحمي نفسك من العفن اثناء تنظيفه؟

أول حاجة لازم تعملها عشان تحمي نفسك من العفن هي إنك تقلل تعرضك ليه وللجراثيم بتاعته. لازم تلبس كمامة أو جهاز تنفس من نوع N-95 عشان ما تستنشقش العفن. وكمان لازم تلبس قفازات توصل لنص دراعك. لو هتستخدم مية وصابون خفيف، القفازات الربر العادية هتكون كويسة. وما تنساش تلبس نظارات واقية بدون فتحات تهوية عشان تحمي عينيك.

وصفات منزلية لازالة العفن

كمان ممكن تعمل حل لإزالة العفن بحاجات شائعة في البيت. لازم تلبس قفازات ربر عشان تحمي إيديك وأنت بتشتغل بمنتجات التنظيف.

✔ استخدم خل أبيض غير مخفف على السطوح الصلبة في المطابخ والحمامات.

✔ حل الكلور أو البليتش برضه بيقتل العفن. اخلط كوباية كلور في جالون مية، حطه على السطح وما تشطفوش.

✔ اخلط حل 50/50 من الأمونيا والمية. رشه على السطح، استنى ساعتين لتلاتة، وبعدين اشطفه.

☠ ما تخلطش الأمونيا مع الكلور أو منظفات الغرض العام؛ ده هيخلق أبخرة سامة وخطيرة.

لا تنس تنظيف البيت من الخارج

لما تشيل العفن من بره البيت، ده برضه مهم زي العفن اللي جوه. لازم تشيل العفن من بره بيتك، على السايدينج أو على الدك، بأسرع وقت. العفن الخارجي ممكن يأذي السطوح الخارجية بمرور الوقت، ويأكل في الخشب والستوكو ومواد تانية. وكمان العفن الخارجي ممكن يدخل البيت بسهولة لو سبته من غير ما تتصرف.

انتبه جيدا لهذه التعليمات

– البس قفازات وحماية للعين ورش بكثافة حل من الكلور والمية بنسبة 1 إلى 10 على السطح.

– افرك البقع الصعبة بفرشاة شعر قاسية مغموسة في الحل.

– سيبه من 10 لـ 20 دقيقة واشطفه بخرطوم الحديقة.

– بعد ما تخلص من إزالة العفن، ارمي الفوط في كيس زبالة مقفول.

– اغسل هدومك فورًا في دورة غسيل منفصلة بمية سخنة.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses cookies